M-rodzice i m-dzieci.
„Bezprzewodowa” socjalizacja
i uczenie się w kulturze cyfrowej.
iPady w szkole
Starategie edukacyjne,
efekty i wyzwania.
M-rodzice i M-dzieci. “Bezprzewodowa” socjalizacja i uczenie się w kulturze cyfrowej. Projekt finansowany
z funduszy Narodowego Centrum Nauki, realizowany w latach 2014-2016
Kierownik projektu:
prof. dr hab. Lucyna Kopciewicz
Zespół badawczy:
dr Małgorzata Cackowska,
mgr inż. Hussein Bougsiaa,
mgr Tomasz Nowicki
Celem projektu jest zbadanie edukacyjnego potencjału mobilnych technologii cyfrowych, które w coraz większym stopniu stają się częścią dziecięcego środowiska socjalizacyjnego oraz rodzinnej kultury. Jak i czego uczą się dzieci w kulturze mobilnej? Czy mobilna technologia sprzyja ich pełniejszemu rozwojowi? Jak te nowe zjawiska edykacyjne oceniają rodzice dzieci?
Rezultaty badań prowadzonych w Zachodniej Europie i Stanach Zjednoczonych wskazują wzrost edukacyjnego znaczenia ergonomicznych urządzeń mobilnych jako tych bardziej naturalnych dla doświadczenia użytkowników (digital natives), zwiększających zainteresowanie treścią, prowokujących zdolności do grupowego rozwiązywania zadań i współpracy. Poszukujemy wiedzy o partycypacji dzieci
w kulturze cyfrowej oraz o rodzinnych strategiach włączania urządzeń mobilnych
w sferę socjalizacji, wychowania i uczenia się dzieci.
iPady w szkole: strategie edukacyjne, efekty i wyzwania.
Zespół badawczy:
prof. dr hab. Lucyna Kopciewicz,
dr Małgorzata Cackowska
Współpracownicy:
mgr inż. Hussein Bougsiaa, mgr Tomasz Nowicki, mgr Piotr Prósiński
Celem projektu jest analiza zmian w pracy jednej z trójmiejskich szkół w związku ze zmianą edukacyjnej technologii. Pojawienie się w szkole mobilnej pracowni było okazją do wprowadzenia zmian w zakresie szkolnej wiedzy, w sposobach jej nabywania, tworzenia i prezentowania. Czy technologie mobilne niosą potencjał zmiany kultury szkoły? Czy czynią jej kulture mniej hierarchiczną i bardziej inkluzywną wobec uczniowskiej różnorodności, wielości doświadczeń społecznych
i osobistej wiedzy? Czy zasadne jest posługiwanie się polaryzacją: digital natives/digital immigrants w odniesieniu pokoleniowym (dzieci i ich nauczyciele)?
Analizujemy i dokumentujemy, w jaki sposób technologie mobilne stają się okazją do wspólnego uczenia się całej szkolnej społeczności.